Kancelaria Prawa Podatkowego FACTOR

specjalizuje siÄ™ w prowadzeniu szeroko rozumianej
dokumentacji księgowej, podatkowej, kadrowej, zusowskiej

Sprawdź! co możemy Ci zaoferować

menu:

Czy jednorazowy odpis amortyzacyjny stanowi pomoc de minimis?

Zdaniem Kancelarii jednorazowy odpis amortyzacyjny nie stanowi pomocy de minimis.

W zwi?zku z tym stosuj?c jednorazowy odpis amortyzacyjny nie trzeba wnioskowa? do ?adnego organu administracji publicznej o wydanie za?wiadczenia o wysoko?ci udzielonej pomocy de minimis w zwi?zku z zastosowaniem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Pogl?d ten zosta? ju? zaprezentowany szerokiemu gronu m.in. doradcom podatkowym, pracownikom organów podatkowych i skarbowych oraz judykaturze w Jurysdykcji Podatkowej nr 6/2009 (Listopad-Grudzie? 2009).

W niniejszym artykule pragniemy zaprezentowa? ten pogl?d polskim przedsi?biorcom. Poni?ej prezentujemy stanowisko Kancelarii w tej kwestii.


Brzmienie art. 22k ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

„Pomoc, o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielan? w zakresie i na zasadach okre?lonych w bezpo?rednio obowi?zuj?cych aktach prawa wspólnotowego dotycz?cych pomocy w ramach zasady de minimis."

Brzmienie art. 16k ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

„Pomoc, o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielan? w zakresie i na zasadach okre?lonych w bezpo?rednio obowi?zuj?cych aktach prawa wspólnotowego dotycz?cych pomocy w ramach zasady de minimis".

Tre?? przepisów w obu przypadkach jest identyczna, dlatego mog? by? omawiane wspólnie.

W poni?szym artykule cz?sto b?dziemy odnosi? si? do tych dwóch przepisów, dlatego na potrzeby tego opracowania b?d? one nazywane zwrotem analizowane normy.


W teorii prawoznawstwa wyró?nia si? ró?ne podzia?y przepisów prawa. Jednym z kryteriów jest podzia? na przepisy merytoryczne oraz przepisy, które odsy?aj?.

Przepisy merytoryczne zawieraj? jak?? tre??, wnosz? co? do porz?dku prawnego. Przyk?adowo, przepisem merytorycznym jest przepis, który rozstrzyga wysoko?? stawki podatkowej lub okre?la co jest podstaw? opodatkowania.

W ustawach wyst?puj? tak?e przepisy odsy?aj?ce, które nic nowego nie wnosz? do porz?dku prawnego. Ich celem jest eliminowanie w przepisach poj?? ju? zdefiniowanych w innych ustawach lub innych ga??ziach prawa. Przyk?adem takiego przepisu jest art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który sam nie tworzy na nowo poj?cia „gospodarstwo rolne", tylko korzysta z poj?cia ju? wyja?nionego w ustawie o podatku rolnym.

„Ilekro? w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne
w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym."

/zob. art.2 ust.4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych/

Analizowane normy równie? s? przyk?adem przepisów odsy?aj?cych. Jednorazowy odpis amortyzacyjny jest pomoc? de minimis, ale tylko wtedy, je?li mie?ci si? w zakresie okre?lonym

w przepisach wspólnotowych obowi?zuj?cych w Polsce w sposób bezpo?redni.


Poj?cie "pomoc publiczna" wynika z Traktatu Europejskiego, który jest ratyfikowan? umow? mi?dzynarodow?, a poj?cie „pomoc de minimis" wynika z Rozporz?dzenia Rady (WE) nr 994/98

z dnia 7 maja 1998 r. dotycz?cego stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiaj?cego Wspólnot? Europejsk? do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy pa?stwa oraz z Rozporz?dzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis.

Kwesti? pomocy publicznej reguluje art. 107 (dawny art. 87 TWE) Traktatu Europejskiego

(w dalszej cz??ci opracowania zostan? omówione postanowienia tego? artyku?u; zob. Warunki uznania danego zdarzenia za pomoc publiczn?). Jednocze?nie w Traktacie Europejskim dopuszczono, ?e Rada mo?e uzna?, i? pewne sytuacje nie stanowi? pomocy publicznej. Rada skorzysta?a z tej mo?liwo?ci ustanawiaj?c ogóln? zasad? - je?eli pomoc przyznana temu samemu przedsi?biorstwu w ci?gu danego okresu nie przekroczy pewnej sta?ej wielko?ci nie jest pomoc? publiczn?. Równocze?nie Rada zdecydowa?a, ?e dalsze szczegó?owe warunki okre?li Komisja Europejska.

Komisja Europejska w Rozporz?dzeniu nr 1998/2006 okre?li?a, ?e nie jest pomoc? publiczn? pomoc, która w okresie trzech kolejnych lat bud?etowych wynosi?a poni?ej 200 tys. EURO.

W przypadku podmiotu z bran?y transportowej limit w okresie trzech kolejnych lat jest obni?ony do wysoko?ci 100 tys. EURO. Dodatkowo Komisja Europejska okre?li?a szczegó?owe zasady monitorowania wysoko?ci udzielonej pomocy w ramach dopuszczalnego limitu.

W zwi?zku z powy?szym poj?cie pomoc de minimis nale?y traktowa? jako jedn? z kategorii pomocy publicznej. Graficznie mo?na to przedstawi? w nast?puj?cy sposób:

Rysuneki-do-artykulu-1

Wniosek z tego jest prosty: Traktat Europejski zdefiniowa? zakres stosunkowo szeroko, a organy Unii (Rada wraz z Komisj?) wy??czy?y co? z tego zakresu.


Zgodnie z art. 91 ust. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej ratyfikowana umowa mi?dzynarodowa (jak? jest Traktat Europejski) jest wa?niejsza ni? polska ustawa. Równie? zgodnie z art. 91 ust. 3 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej Rozporz?dzenie Rady oraz Rozporz?dzenie Komisji Europejskiej maj? pierwsze?stwo przed polsk? ustaw?.

„1. Ratyfikowana umowa mi?dzynarodowa, po jej og?oszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi cz??? krajowego porz?dku prawnego i jest bezpo?rednio stosowana, chyba ?e jej stosowanie jest uzale?nione od wydania ustawy".

„2. Umowa mi?dzynarodowa ratyfikowana za uprzedni? zgod? wyra?on? w ustawie ma pierwsze?stwo przed ustaw?, je?eli ustawy tej nie da si? pogodzi? z umow?".

„3. Je?eli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolit? Polsk? umowy konstytuuj?cej organizacj? mi?dzynarodow?, prawo przez ni? stanowione jest stosowane bezpo?rednio, maj?c pierwsze?stwo w przypadku kolizji z ustawami".

/Zob.: Wyci?g z Konstytucji RP, Rozdzia? III ?ród?a prawa, art. 91/

Wniosek:

Odpowiadaj?c na pytanie, czy analizowane normy maj? charakter rozstrzygaj?cy czy charakter odsy?aj?cy (informacyjny), to odpowied? brzmi:

Analizowane normy maj? charakter odsy?aj?cy (informacyjny), zatem niczego nie wnosz? do polskiego porz?dku prawnego.


Argument za równo?ci? przedsi?biorców dzia?aj?cych w Unii

Poj?cia pomoc publiczna oraz pomoc de minimis nie bez powodu s? terminami wspólnotowymi. Jedn? z naczelnych zasad Unii Europejskiej jest równo?? przedsi?biorców. ?aden przedsi?biorca

w Unii nie mo?e by? uprzywilejowany ponad obowi?zuj?ce wszystkich takie same przepisy oraz nie mo?e by? nadmiernie ograniczany. Dlatego te?, we wszystkich krajach Unii obowi?zuje takie samo znaczenie poj?cia pomocy publicznej, w tym tak?e pomocy de minimis. ?adne pa?stwo cz?onkowskie nie ma prawa uznawa? czegokolwiek za pomoc publiczn?, co nie jest pomoc? publiczn? wed?ug norm unijnych.

Gdyby pa?stwo polskie jak?? sytuacj? kaza?o uzna? za pomoc de minimis to wyst?pi?aby dyskryminacja polskich przedsi?biorców przez polskie pa?stwo w stosunku do przedsi?biorców

z innych krajów cz?onkowskich. Przedsi?biorcy z innych krajów Unii Europejskiej do warto?ci pomocy de minimis (dozwolonej w ci?gu trzech kolejnych latach bud?etowych) doliczaj? tylko rzeczywist? warto?? pomocy de minimis wynikaj?c? z przepisów wspólnotowych.

Argument zwi?zany z konstytucyjno?ci? interpretacji - odes?anie do prawa wspólnotowego nie stoi w kolizji z Konstytucj? RP

Podczas szukania znaczenia przepisów nale?y szuka? takie znaczenie, które powoduje, ?e przepis jest konstytucyjny. Analizowane normy odsy?aj? do przepisów unijnych i nie powoduj? naruszenia norm konstytucyjnych – przecie? odes?anie niczego nie rozstrzyga, tylko „przerzuca" problem na inny grunt.

Argument zwi?zany z niekonstytucyjno?ci? interpretacji.

Uznanie, ?e analizowane normy maj? charakter rozstrzygaj?cy poszerza poj?cie pomocy de minimis, co powoduje kolizj? z Traktatem Europejskim. Gdyby s?d stwierdzi?, ?e analizowane normy maj? znaczenie merytoryczne – to musia?by stwierdzi?, ?e owe normy s? sprzeczne

z Konstytucj? RP. Wówczas s?d musia?by wyda? orzeczenie jakby tych norm nie by?o w ogóle. Dlatego trzeba szuka? zgodnego z Konstytucj? RP znaczenia tre?ci analizowanych norm.

Graficznie mo?na to przedstawi? w ten sposób:

Rysuneki-do-artykulu-2


Skoro polskie przepisy odsy?aj? do przepisów wspólnotowych to spójrzmy do nich.

Poj?cie pomoc publiczna zawarte jest w art. 107 Traktatu Europejskiego, który okre?la cztery warunki i dotyczy tylko przedsi?biorców. Wszystkie cztery warunki musz? by? spe?nione ??cznie. Niespe?nienie jednego z warunków powoduje, ?e dane zdarzenie nie jest uznane za pomoc publiczn?.

Pierwszy warunek – pomoc udzielona jest przez pa?stwo.

Poj?cie „pa?stwa" rozumiane jest w tym aspekcie bardzo szeroko. Ka?dy przejaw w?adzy publicznej traktowany jest jako pa?stwo. Tworzenie prawa jest przejawem dzia?ania pa?stwa i bez w?tpienia ten warunek zostaje spe?niony.

Drugi warunek – pomoc jest rzeczywist? korzy?ci?.

Korzy?? równie? jest tutaj traktowana w sposób szeroki. Pomoc? publiczn? jest nie tylko zwrot poniesionych kosztów (czyli dotacja inwestycyjna, czy te? refundacja kosztów wynagrodzenia) ale tak?e odroczenie p?atno?ci podatku dochodowego.

Musimy pami?ta?, ?e konstrukcja jednorazowego odpisu amortyzacyjnego polega na wcze?niejszym zaliczeniu w koszty uzyskania przychodu, czego? co by?oby w kosztach podatkowych w okresie amortyzacji – tak?e ten warunek jest spe?niony.

Trzeci warunek – pomoc sprzyja tylko niektórym przedsi?biorcom lub sprzyja produkcji niektórych towarów (charakter selektywno?ci).

Pomoc publiczna musi mie? charakter selektywno?ci. Gdyby wszyscy przedsi?biorcy mogli korzysta? z danej pomocy to nie by?aby to pomoc publiczna.

Europejski Trybuna? Sprawiedliwo?ci rozstrzyga? ju? problem selektywno?ci. Trybuna? przyjmuje, ?e selektywny charakter zostaje spe?niony je?li zostaje uprzywilejowany przedsi?biorca lub grupa przedsi?biorców w stosunku do innych przedsi?biorców, którzy s? w podobnej sytuacji prawnej i faktycznej.

Dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nie jest ograniczone ze wzgl?du na przedmiot dzia?alno?ci przedsi?biorcy, jak równie? ze wzgl?du na rodzaj odbiorców lub ilo?? zatrudnionych pracowników we firmie. Na ograniczenie nie ma wp?ywu tak?e znaczenie czy przedsi?biorca jest importerem czy eksporterem.

Jakie s? ograniczenia korzystania z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

Konstrukcja jednorazowego odpisu amortyzacyjnego zawiera trzy ograniczenia:

Pierwszy rodzaj ograniczenia – limit roczny – 50 tys. EURO.

Podatnik mo?e korzysta? z konstrukcji jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do równowarto?ci 50 tysi?cy EURO w roku podatkowym. Nie ma znaczenia ile razy podatnik skorzysta z tej konstrukcji. Podatnik mo?e skorzysta? z tej konstrukcji raz lub wielokrotnie, pod warunkiem nie przekroczenia limitu rocznego – 50 tysi?cy EURO. Ograniczenie tego typu ma charakter przedmiotowy i dotyczy wszystkich stosuj?cych t? konstrukcj?. Inaczej mówi?c ten element nie spe?nia charakteru selektywno?ci.

PIERWSZA UWAGA:

W latach 2009 oraz 2010 limit by? czasowo podwy?szony do wysoko?ci równowarto?ci 100 tysi?cy EURO. Obecnie (maj 2011 roku) limit wynosi 50 tysi?cy EURO.

DRUGA UWAGA:

W przypadku spó?ki niemaj?cej osobowo?ci prawnej kwota limitu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego dotyczy spó?ki, a nie wspólników takiej spó?ki.

Drugi rodzaj ograniczenia - rodzaj inwestycji.

Konstrukcj? jednorazowego odpisu amortyzacyjnego mog? zastosowa? podatnicy oddaj?cy do u?ytku ?rodki trwa?e z grupy 3 do 8 Klasyfikacji ?rodków Trwa?ych, z wyj?tkiem samochodów osobowych. W takim razie z konstrukcji wy??czone s? inwestycje w:

  • warto?ci niematerialne i prawne,
  • obce ?rodki trwa?e,
  • budynki,
  • budowle,
  • samochody osobowe.

Przy czym trzeba pami?ta?, ?e dla potrzeb podatków dochodowych samochody osobowe maj? swoj? definicj?. W podatku dochodowym od osób fizycznych poj?cie samochodu osobowego reguluj? art. 5a pkt. 19 oraz art. 5c, a w podatku dochodowym od osób prawnych poj?cie samochodu osobowego reguluj? art. 4a pkt. 9 oraz art. 4b.

Tego typu ograniczenie równie? ma charakter przedmiotowy, który nie spe?nia charakteru selektywno?ci.

Trzeci rodzaj ograniczenia - status podmiotu korzystaj?cego.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny stosowa? mo?e przedsi?biorca, który jest „ma?ym podatnikiem" lub „podatnikiem rozpoczynaj?cym dzia?alno?? gospodarcz?".

Poj?cie ma?ego podatnika.

Ma?ym podatnikiem jest podmiot, który w poprzednim roku podatkowym osi?gn?? przychód poni?ej równowarto?ci 1 200 000 EURO liczony razem z nale?nym podatkiem VAT. Poj?cie ma?ego podatnika zosta?o zaczerpni?te z dyrektywy unijnej, z tym ?e polski ustawodawca ustali? tak? w?a?nie wysoko?? limitu. Poj?cie ma?ego podatnika najpierw zosta?o u?yte na potrzeby podatku VAT, a nast?pnie zosta?o u?yte w obu podatkach dochodowych.

Podatnik rozpoczynaj?cy dzia?alno??.

Podatki dochodowe na swój sposób rozumiej? poj?cie „podatnika rozpoczynaj?cego dzia?alno?? gospodarcz?".

Wed?ug podatku dochodowego od osób fizycznych podatnikiem rozpoczynaj?cym dzia?alno?? gospodarcz? nie jest podatnik rozpoczynaj?cy prowadzenie dzia?alno?ci gospodarczej, który w roku rozpocz?cia tej dzia?alno?ci, a tak?e w okresie dwóch lat (licz?c od ko?ca roku poprzedzaj?cego rok jej rozpocz?cia) prowadzi? dzia?alno?? gospodarcz? samodzielnie lub jako wspólnik spó?ki niemaj?cej osobowo?ci prawnej lub dzia?alno?? tak? prowadzi? ma??onek tej osoby, je?eli mi?dzy ma??onkami istnia?a w tym czasie wspólno?? maj?tkowa.

W podatku dochodowym od osób prawnych podatnikiem rozpoczynaj?cym dzia?alno?? nie jest podatnik rozpoczynaj?cych dzia?alno??, który zosta? utworzony:

    • w wyniku przekszta?cenia, po??czenia lub podzia?u podatników, albo
    • w wyniku przekszta?cenia spó?ki lub spó?ek niemaj?cych osobowo?ci prawnej, albo
    • przez osoby fizyczne, które wnios?y na poczet kapita?u nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsi?biorstwo albo sk?adniki maj?tku tego przedsi?biorstwa o warto?ci przekraczaj?cej ??cznie równowarto?? w z?otych kwoty co najmniej 10 000 EURO.

Inaczej mówi?c warto pami?ta?, ?e podatnik, który faktycznie rozpocz?? swoj? dzia?alno?? gospodarcz? dla podatków dochodowych nie zawsze b?dzie podatnikiem rozpoczynaj?cym dzia?alno?? gospodarcz?.

Ilu przedsi?biorców ma mo?liwo?? korzysta? z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

Niestety nie wiadomo ilu przedsi?biorców spe?nia warunek ma?ego podatnika. Ministerstwo pobiera dane statyczne o podatnikach z dokumentów, które sk?adane s? do urz?dów skarbowych. W zeznaniu rocznym podatnicy podaj? przychód w wysoko?ci netto. Podatnicy nie sk?adaj? sprawozdania jaka jest warto?? brutto jego sprzeda?y.

W tej sytuacji Ministerstwo Finansów nie ma mo?liwo?ci dokonania badania statycznego ilu podatków mo?e zastosowa? jednorazowy odpis amortyzacyjny, poniewa? informacje statyczne opracowywane s? w oparciu o dokumenty (zeznania, deklaracje, o?wiadczenia, zawiadomienia) sk?adane przez podatników.

Skutkiem czego nie wiadomo ilu jest ma?ych podatników w podatku dochodowym. Nie wiadomo tak?e ilu nowo powsta?ych podatników nie spe?nia warunku bycia podatnikiem rozpoczynaj?cym dzia?alno?? gospodarcz?.

Ilu przedsi?biorców rzeczywi?cie korzysta z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

Niestety równie? nie wiadomo ilu przedsi?biorców faktycznie korzysta z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Znaczna liczba przedsi?biorców nie sk?ada wniosku o wydanie za?wiadczenia o udzielonej pomocy de minimis w zwi?zku z zastosowanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. ?aden organ nie przeprowadza bada? w tym zakresie, chocia?by bada? statycznych.

Jedynie G?ówny Urz?d Statystyczny prowadzi badania statystyczne, które mog? pomóc nam rzuci? troch? ?wiat?a na problem jaki jest udzia? mikroprzedsi?biorstw i ma?y przedsi?biorców, a tym samym poka?e jaki jest udzia? ma?y podatników w gospodarce.

Poni?ej zamieszamy dane liczbowe ilu w Polsce jest ma?ych i ?rednich przedsi?biorców. Informacje zosta?y pobrane z raportu upublicznionego na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsi?biorczo?ci przygotowanego pod kierunkiem Anety Wilma?skiej pod tytu?em: „Raport o stanie sektora ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw w Polsce w latach 2008 – 2009".

Lata

Ogó?em

Mikro-przedsi?biorstwa

Ma?e przedsi?biorstwa

?rednie przedsi?biorstwa

Du?e przedsi?biorstwa

 w liczbach  w %  w liczbach  w %  w liczbach  w %  w liczbach  w %
 2007  3 794 422  3 599 259  94,86%  159 426  4,20%  30 266  0,80%  5 471  0,14%
 2008  3 868 061  3 666 481  94,79%  164 795  4,26%  31 225  0,81%  5 560  0,14%
 2009  3 880 237  3 672 853  94,66%  170 182  4,39%  31 648  0,82%  5 554  0,14%

Tabela 1. Podmioty zarejestrowane w rejestrze REGON w latach 2007–2009 wed?ug klas wielko?ci.
?ród?o: Anet Wilma?ska; Raport o stanie sektora ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw w Polsce w latach 2008 – 2009; strona 229; tabela 9.


Z tej tabeli jednoznacznie wynika, ?e najwi?cej jest mikroprzedsi?biorstw. Poj?cie mikroprzedsi?biorstwa definiuje art. 104 ustawy o swobodzie dzia?alno?ci gospodarczej:

„Art. 104. Za mikroprzedsi?biorc? uwa?a si? przedsi?biorc?, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudnia? ?redniorocznie mniej ni? 10 pracowników oraz

2) osi?gn?? roczny obrót netto ze sprzeda?y towarów, wyrobów

i us?ug oraz operacji finansowych nieprzekraczaj?cy równowarto?ci w z?otych 2 milionów EURO, lub sumy aktywów jego bilansu sporz?dzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczy?y równowarto?ci w z?otych 2 milionów EURO".

Z tego mo?na wnioskowa?, ?e najwi?cej jest ma?ych podmiotów gospodarczych – mo?na nawet ?mia?o postawi? tez?, ?e im mniejszy podmiot (wed?ug kryterium ilo?ci zatrudnionych lub wielko?ci przychodu) – tym wi?ksza ilo?? takich podmiotów

w gospodarce narodowej. W takim razie wniosek jest jednoznaczny: mia?d??ca wi?kszo?? polskich przedsi?biorstw to firmy spe?niaj?ce kryterium ma?ego podatnika . W tej sytuacji nie zostaje spe?niony warunek selektywno?ci.

Czwarty warunek – pomoc powoduje zak?ócenie konkurencji lub grozi zak?óceniem konkurencji.

Konkurencja w Unii jest bardzo wa?nym dobrem, dobrem tak cennym, ?e nale?y reagowa? na ka?de zak?ócenie konkurencji a nawet na gro?b? zak?ócenia konkurencji.

Pytanie jakie si? nasuwa to: Czy jednorazowy odpis amortyzacyjny zak?óca konkurencji lub grozi zak?óceniu konkurencji? Odpowied? jest krótka – NIE. Skoro wi?kszo?? przedsi?biorców mo?e korzysta? z tej konstrukcji i du?a cz??? z nich dokonuje jednorazowy odpis amortyzacyjny ?rodków trwa?ych to nie dochodzi do gro?by zak?ócenia konkurencji, a tym bardziej do zak?óca konkurencji. Ten warunek równie? nie jest spe?niony.

Reasumuj?c, jednorazowy odpis amortyzacyjny ?rodków trwa?ych z czterech warunków pomocy publicznej spe?nia tylko dwa. Warunek selektywno?ci oraz warunek wp?ywu na konkurencj? nie zostaje spe?niony. W zwi?zku z powy?szym jednorazowy odpis amortyzacyjny nie jest pomoc? publiczn?.


Jednorazowy odpis amortyzacyjny jest pomoc? systemow? udzielon? przez pa?stwo dla polskich przedsi?biorców, w ramach obowi?zków pa?stwa przy wspieraniu polskich przedsi?biorców. Ka?de pa?stwo, w tym pa?stwo polskie prowadzi polityk? gospodarcz?, której celem jest rozwój gospodarczy.

W tym celu korzysta z ró?nych form wspierania przedsi?biorców – podatki s? znakomitym przyk?adem narz?dzia polityki gospodarczej pa?stwa. Dla nikogo nie ulega w?tpliwo?ci, ?e grup?, która wymaga szczególnego wsparcie jest grupa mikro, ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw. Przyk?adem pomocy systemowej jest konstrukcja podatku liniowego.

Podatki a pomocy publiczna wed?ug Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska ?wiadoma jest, ?e pa?stwa cz?onkowskie prowadz? polityk? gospodarcz? i stosuj? ró?ne formy wspierania przedsi?biorczo?ci, w tym mikro i ma?ej przedsi?biorczo?ci.

W tej kwestii wyda?a nawet Obwieszczenie Komisji w sprawie stosowania regu? pomocy publicznej do ?rodków zwi?zanych z  bezpo?rednim opodatkowaniem dzia?alno?ci gospodarczej, gdzie wyja?nia relacje pomocy publicznej i pomocy systemowej z konstrukcjami podatkowymi. W punkcie 27 tego? obwieszczenia Komisja stwierdza:

„I na koniec, logika podkre?laj?ca pewne specyficzne przepisy zwi?zane z opodatkowaniem ma?ych i ?redniego przedsi?biorców (w??czaj?c ma?ych przedsi?biorców rolniczych) jest porównywalna do tej podkre?laj?cej progresywno?? skali podatkowej."

Zgodnie z tym obwieszczeniem jednorazowy odpis amortyzacyjnych jest regu?? amortyzacji, która jest narz?dziem wspierania rozwoju polskich mikroprzedsi?biorstw.

Przyk?ady innej pomocy systemowej.

W podatkach mamy kilka przyk?adów pomocy systemowej:

 

Nazwa potoczna konstrukcji

Zakres podmiotowy konstrukcji

Uwagi

Kwartalnik
w podatkach dochodowych

Mali podatnicy w oraz podatnicy rozpoczynaj?cy dzia?alno?? gospodarcz? wed?ug ustaw o podatkach dochodowych

Zakres podmiotowy jest taki sam jak przy jednorazowym odpisie amortyzacyjnym

Uproszczona zaliczka
w podatkach dochodowych

Podatnicy podatków dochodowych

 

Kredyt podatkowy w podatkach dochodowych

Podatnicy w pocz?tkowej fazie swojej dzia?alno?ci gospodarczej

Przy tej konstrukcji ustawodawca stosuje klauzule informuj?c? o pomocy de minimis tej samej tre?ci co przy jednorazowym odpisie amortyzacyjnym.

Rycza?t ewidencjonowany

Zakres okre?la w art. 6 ust. 4 ustawy o zrycza?towanym podatku dochodowym

 

Karta podatkowa

Zakres okre?la art. 23 ustawy o   zrycza?towanym podatku dochodowym, po spe?nieniu warunków okre?lonych w art. 25 ww. ustawy

 

Podatnik kwartalny w podatku od towarów i us?ug, nie b?d?cych podatnikami kasowymi

Ma?y podatnik w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i us?ug okre?lony w art. 2 pkt 25

 

Podatnik kasowy
w podatku od towarów i us?ug

Ma?y podatnik w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i us?ug okre?lony w art. 2 pkt 25

 

Tabela 2. Przyk?ady pomocy systemowej w polskich podatkach.


Wydane za?wiadczenie o uzyskanej pomocy de minimis w zwi?zku z zastosowaniem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nale?y uchyli?. Celem istnienia za?wiadczenia jest fakt potwierdzenia uzyskania pomocy de minimis. ?aden organ administracji publicznej nie mo?e potwierdza? faktu nieistniej?cego. Dlatego, zgodnie z art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o post?powaniu w sprawach dotycz?cych pomocy publicznej nale?y uchyli? wydane za?wiadczenia.

Wzór wniosku o uchylenia za?wiadczenia o udzielonej pomocy de minimis w zwi?zku z zastosowaniem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.



Artyku? zosta? opracowany przez Pani? Ma?gorzat? Fila Prezesa Zarz?du oraz przez Pana Fryderyka Fila Vice Prezesa Zarz?du Kancelarii Prawa Podatkowego FACTOR Fila i Wspólnicy Spó?ka z ograniczon? odpowiedzialno?ci? z siedzib? w Jastrz?biu Zdroju.

Powy?szy artyku? (w tym tak?e wzór wniosku o uchylenie za?wiadczenia) mo?e by? cytowany, kopiowany z poszanowanie dobrych obyczajów, dóbr osobistych oraz obowi?zuj?cego prawa z powo?aniem si? na ?ród?o, czyli strony www.fila.com.pl oraz ze wskazaniem autora.

Rzetelna firma

rzetelna firma big

Szybki kontakt

Jastrz?bie-Zdrój
tel. +48 32 473-38-23

Ruda ?l?ska
tel. +48 32 342-24-00